انفجار در متروی مسکو
ا. م. شیری ا. م. شیری

بگزارش خبرگزاریهای مختلف جهان، روز دوشنبه، ٢٩ مارس ٢٠١٠، در اثر دو انفجار بفاصله ٤٠ دقیقه در دو ایستگاه متروی بزرگ مسکو، در حدود(؟)٤٠ نفر کشته و بیش از(؟)٧٠ نفر زخمی شدند.

مقامات رسمی روسیه در باره این حادثه خونین، اظهار نظرهای مختلفی نموده و انگشت اتهام را عمدتا بسوی «تروریستهای قفقاز» نشانه گرفته اند. اما، صرفنظر از حرافیها و اتهام زنی های دائمی حاکمیت جنائی- مافیائی روسیه، که اساسا با هدف ایجاد کینه و خصومت بین خلقهای مختلف روسیه، خلقهائی که طی قرون متمادی در کنار هم برادروار زندگی می کنند، صورت می گیرد، این حادثه، چیزی جز تکرار سناریوی حوادث تروریستی یازده سپتامبر نیویورک – واشینگتن و ماه ژوئن لندن نیست. فراموش نکرده ایم که بدنبال آن حوادث، امپریالیستهای آمریکا و غرب برای توجیه جنگهای اشغالگرانه خود و بمنظور پیشبرد برنامه های جنگی جهانی سازی امپریالیستی، با نشانه گرفتن انگشت اتهام بسوی مردم خاورمیانه، افغانستان و عراق را به زیر سطره نظامی خود در آورده و اوضاع دیگر کشورهای منطقه، از جمله، لبنان، پاکستان، فلسطین و... را بر هم زدند و اگر دست دهد، در آینده با ایران، سوریه و هر کشور دیگری نیز که لازم آید، چنین رفتار خواهند کرد.

اینک، تمام شواهد حکایت از آن دارد که، سازمانهای پلیسی- امنیتی دولت سرمایه داری روسیه نیز، با اجرای سناریوهای جنائی غرب، بویژه پس از شکست سخت «حزب» حاکم در انتخابات ماه گذشته شهرداریها، بمنظور امنیتی کردن بیشتر جامعه، مرتکب چنین جنایت هولناکی شده اند تا اعتراضات سراسر مردم لب به جان رسیده روسیه در زیر فشارهای غیر قابل تحمل ناشی از فقر و گرسنگی را سرکوب نمایند. و اگر فراموش نکنیم که انتخابات سالهای ٢٠١١ و ٢٠١٢ روسیه نیز در پیش است، در این مدعا نمی توان تردید کرد که، هدف اصلی این انفجارها، یک زمینه سازی خطرناک برای قلع و قمع حزب کمونیست روسیه، بعنوان بزرگترین سازمان مدافع حقوق مردم و رقیب اصلی حاکمیت مافیائی بوده است. 

واقعیت این است که باید بیش از حد کودن بود و باور کرد که در شرایط کنترل امنیتی سنگین جامعه، در زیر نظارت دوربینهای متعدد امنیتی، چه در آمریکا و غرب «دمکرات» و چه در روسیه مافیائی، بدون دخالت سازمانهای امنیتی- پلیسی دولتی، امکان وقوع چنین حوادث بطور کلی وجود دارد و «تروریستهای» خاورمیانه و قفقاز بدین راحتی می توانند در پایتختهای قدرتمندترین کشورهای جهان دست به عملیات تروریستی بزنند.

سخن کوتاه، تمام این حوادث جنائی، ناشی از سرشت استثمارگرانه و غارتگرانه سرمایه داری امپریالیستی بوده و نشانه میزان پایبندی حاکمان و طرفداران نظم امپریالیستی موجود به اصول دمکراسی، حقوق، آزادیها و حق حیات طبیعی انسان است. این گونه اقدامات جنایتکارانه نشاندهنده عجز واستیصال دولتهای امپریالیستی در شرایط اوج بحرانهای عمیق سیاسی، اقتصادی و اجتماعی غیر  قابل خروج ــ هم در سطح ملی و هم در مقیاس بین المللی ــ و همچنین، ناشی از هراس آنها از خیزش انقلابی توده های محروم و ستمدیده در شرایط سلطه نظم حبیث امپریالیستی بر جهان است.  

ضمن تقبیح تمام عملیات تروریستی دولتهای امپرایالیستی در هر نقطه ای از جهان، چه با هواپیماهای بی خلبان، چه با گله انبوه سربازان مزدور مسلح به آخرین تکنولوژی تسلیحاتی و چه با بمب گذاریهای انتحاری در اماکن و وسایل نقلیه عمومی، یاد جان باختگان حادثه انفجار متروی مسکو را گرامی داشته و برای زخمی ها و مصدومین آنها، شفا و بهبودی آرزو می کنم.

١١ فروردین ١۳٨٩


 


April 1st, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی